Stappenplan tegen overgewicht bij kinderen

stappenplan

Starten met een stappenplan tegen overgewicht

Weet je niet goed hoe je overgewicht bij je kind moet aanpakken? Kijk dan eens naar dit stappenplan wat je richtlijnen biedt om overgewicht binnen het gezin aan te pakken.

Stap 1: Het probleem vaststellen

Heeft mijn kind overgewicht?

Kijk of je kind te dik en bepaal hoeveel overgewicht het heeft. Als je zelf vaststelt dat je kind te dik is, kun je hulp gaan zoeken, erkennen van het probleem is hierbij erg belangrijk.

  • De BMI (Body Mass Index) geeft aan of het gewicht van je kind passend is bij de lichaamslengte, leeftijd en geslacht. Bereken de BMI met deze BMI calculator.
  • Maak vervolgens een afspraak met je huisarts of ga naar het spreekuur; hij kan je indien nodig doorverwijzen naar een specialist zoals een kinderarts of diëtist.

Stap 2: De maaltijden

Hoeveel mag mijn kind eten tijdens de maaltijd en tussendoor?

Maak een vaststaande dagindeling waarbij er 7 keer gegeten mag worden, ook de tussendoortjes staan hierbij vast. Je kind went hierdoor aan een vast eetpatroon, ook kun je hiermee discussies voorkomen. Op het Voedingscentrum kun je informatie vinden over hoeveel jouw kind per dag mag eten.

Stap 3: Boodschappen doen

Welke voedingsmiddelen kan ik het best in huis halen?

Een beter eetpatroon begint met de boodschappen. Haal je minder snacks en ongezonde dingen in huis, dan zal je kind hier ook minder van eten.  Wel moet je zorgen dat het eten lekker en gevarieerd blijft.  Als je minder dikmakers in huis hebt, zal je kind er ook minder van eten. Het is daarbij belangrijk dat het eten lekker en gevarieerd blijft. Het is het makkelijkst om alvast thuis een boodschappenlijst te maken. In de supermarkt pak je dan alleen de producten van je lijstje en niets anders, geen aanbiedingen, hoe moeilijk het ook is.

Extra voordeel is dat iedereen binnen het gezin op deze manier gezonder gaat eten. Iedereen wordt er dus beter van.

Stap 4: Beweging

Hoe zorg ik dat mijn kind meer beweging heeft? 

Doe simpele dingen zoals boodschappen doen of de kinderen ophalen lopend of op de fiets. Laatje kind zoveel mogelijk zelf lopen of zelf actief bezig zijn. Ook jij als ouder moet meer lopen en fietsen, omdat je dan het goede voorbeeld geeft. Ga in het weekend naar het bos en maak een wandeling of ga lekker uitwaaien aan het strand.

Bedenk daarnaast welke sport je kind misschien leuk vind, maar je hoeft niet meteen lid te worden van een vereniging. Laat je kind eerst wennen en zelf een sport uitkiezen. Blijf altijd geduldig.

Stap 5: Consequent de nieuwe regels volgen

 Het gezin zal gedisciplineerd aan de slag moeten gaan. Het nieuwe eetpatroon zal niet bij iedereen in goede aarde vallen. Vragen, driftbuien, verwijten, weerstand zijn allerlei gevolgen waar je rekening mee moet houden. Hoe kun je de weerstand beperken of vermijden?
  • Zoals hierboven al stond, dien je als ouder altijd het goede voorbeeld te geven. Houd jezelf consequent aan de regels.
  • Volg zelf ook de dagindeling. Hoe meer structuur in het gezin, hoe beter. Wijk er nooit van af.
  • Maak afspraken met anderen, zoals de school, het kinderdagverblijf, de peuterspeelzaal, of andere plaatsen waar je kind langer verblijft. Maak duidelijk wat je kind wel of niet mag eten en hoe laat. Bijvoorbeeld 2 appels en 150 ml melk.
  • Weeg alleen het eten dat klaarmaakt, niet je kind. Laat het laatste over aan de professional.

Stap 6: Resultaten op de lange termijn

Welke resultaten zijn er bereikt?
  • Is je kind afgevallen?
  • Voelt je kind zich gesteund?
  • Hoe doen de andere gezinsleden het?
  • Varieer je nog genoeg met de voeding?

Je kind hoeft niet perse af te vallen, want als het groter wordt, groeit het vanzelf uit zijn te hoge BMI. Blijkt dat het BMI inderdaad lager is geworden, kun je dit succes delen met andere familieleden, op school of op de kinderopvang. Dit stimuleert om door te gaan met de aanpak.

Maak zo min mogelijk uitzonderingen, maar als het vaste eetpatroon normaal is geworden, kun je wel eens afwijken op bijvoorbeeld een verjaardag. Maak wel duidelijk dat dit echt een uitzondering is.

Veel succes met het volgen van het stappenplan in de strijd tegen overgewicht.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>